International Beer Challenge
De jury van de International Beer Challenge heeft de Unfiltered Lager beloont met Zilver. In deze competitie worden bieren van brouwerijen uit heel de wereld beoordeeld door een vakkundige jury. De inzendingen werden blind geproefd en gescoord volgens strak protocol. Dit jaar werden ze gezamenlijk geproefd via een Zoom-meeting. De juryleden zijn verspreid over de hele wereld. Bekende bierlanden zoals België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en de USA zijn in de jury vertegenwoordigd. De Award is 25 jaar geleden gelanceerd door Drinks Retailing magazine. De hele lijst van alle inzendingen is beschikbaar op www.internationalbeerchallenge.com en zal in November en December onder de aandacht worden gebracht in zowel de print als digitale edities van het Drinks Retailing magazine. Elke inzending drank wordt beoordeeld op aroma, smaak en afdronk. De mannen van STOKED! reageren nuchter: "Dat we een tweede keer Zilver halen bevestigd nog steeds dat we iets heel bijzonders hebben gebrouwen. Vorige keer zeiden we dat we SUPERSTOKED waren na het behalen van Zilver, dus ditmaal zijn we Super Super Stoked:) Holy Cow. Aan de andere kant geeft het ons ook motivatie om te blijven ontwikkelen en voor Goud te gaan"
Unfiltered lager
Met een percentage onder de 5% is het in de huidige tijd een licht bier te noemen. Ondanks dat het bier niet wordt gefilterd is hij wel helder door de bodemfermentatie en de langere tijd die zij het bier geven om te conditioneren. Dustin Paul, brouwer van STOKED!, licht toe: "We filteren het bier bewust niet om zo maximale smaak en aroma mee te geven. Het bier laat zich omschrijven als een zacht, helder, malty, licht tot medium bitter, fris en toegankelijk bier met een volle afdronk.
Ongekende groei in onzekere tijden
De mannen kijken tevreden terug op een bewogen jaar. In de lockdown begin dit jaar moesten ze beslissen of ze gingen brouwen met de gok of alle horeca weer open ging. Toen dit het geval bleek was hun bier precies klaar voor verkoop en ondertussen veroveren ze de ene na de andere locatie. Hun bier heeft een relatief lang brouwproces dus het is goed plannen want 'even snel bij produceren' zit er helaas niet in. Naast de twee awards krijgen ze veel lof van collega brouwers en van bier platforms zoals Untappd. Als resultaat hiervan is hun bier nu al verkrijgbaar bij 47 locaties in de omgeving van Bergen.