EGMOND AAN ZEE - Op maandag 19 oktober heeft Museum Kranenburgh het schilderij Waterlelies van Dirk Smorenberg (1883 – 1960) in langdurig bruikleen gegeven aan het Museum van Egmond. Het werk komt uit de gemeentelijke collectie en werd door wethouder Antoine Tromp van gemeente Bergen in Museum Kranenburgh aangereikt aan Jan Apeldoorn, directeur van het Egmondse museum.
Terug naar Egmond aan Zee
Met de langdurige bruikleengave keert het werk terug waar het hoort: naar Egmond aan Zee, waar het vanaf volgend jaar te zien zal zijn. Het schilderij werd na de Tweede Wereldoorlog aan de gemeente Egmond geschonken als dank voor het opvangen van talloze evacués in 1940.
Mooi moment: schilderij weer dichtbij huis
Waterlelies bevond zich na de gemeentelijke fusie lange tijd in het depot van de gemeente Bergen. Na een grondige restauratie zou het werk dit jaar onderdeel uitmaken van een tentoonstelling over 75 jaar bevrijding in het Museum van Egmond. De tentoonstelling is echter tot 2021 uitgesteld in verband met het coronavirus. Wethouder Antoine Tromp: “Ik ben blij met de goede samenwerking tussen museum Kranenburgh en het Egmonds museum. De overhandiging van het schilderij is dan ook een bijzonder mooi moment. Eindelijk kunnen Egmonders het werk weer dichtbij huis bewonderen.”
Schenking uit dankbaarheid
Na aanvang van de Duitse invasie in mei 1940 worden duizenden bewoners van dorpen rond de Grebbelinie geëvacueerd. Zo’n 120.000 mensen komen in Noord-Holland terecht, onder meer in Egmond en Bergen. Ze blijven vaak maar een paar dagen, maar de evacuatie is voor velen een traumatische ervaring. Grote dankbaarheid is er na 1945 voor de gastvrijheid van de Noord-Hollandse bevolking. Zo schenken de inwoners van Loosdrecht het schilderij van Dirk Smorenberg aan Egmond aan Zee.
Dirk Smorenberg
Het onderwerp, waterlelies, is typerend voor de in Alkmaar geboren schilder Smorenberg. Hij is een tijdgenoot van de Bergense School-schilders en woont in 1907 zelfs gedurende een jaar in Bergen. Met zijn goede vriend en schilder Dirk Filarski maakt hij reizen naar Zwitserland en New York. Vanaf 1920 werkt hij in een groot atelier aan de Loosdrechtse Plassen, waar hij vooral de omgeving schildert. Hier ontstaan tal van prachtige gezichten op waterlelieplassen.