BERGEN - Meten is weten én verbeteren. Daarom startte gemeente Bergen 2 maanden geleden bij de balie met online klanttevredenheidsonderzoeken. Wie aan de balie is geweest, krijgt een enquête in de mailbox. Na de eerste twee maanden is er een hoge respons en zijn er hoge cijfers voor het contact met de baliemedewerker en voor het algemene beeld van de balie.


Veel inwoners nemen de moeite het korte onderzoek in te vullen. De respons in de gemeente Bergen is hoog: 34,8% (landelijke gemiddelde 25%). De baliemedewerkers krijgen ook een hoge score voor hun dienstverlening: 8,5.

Dienstverlening continu verbeteren

Wethouder Erik Bekkering: “Onze doelstelling is dat we een goede dienstverlener willen zijn. Daar komen we maar op één manier achter: meten. Het is al een lange tijd een wens vanuit de gemeenteraad om meer te meten. Daarom zijn we blij dat deze klanttevredenheidsonderzoeken zijn gestart. Zo kunnen we onze dienstverlening continu verbeteren. We zijn er natuurlijk trots op dat de eerste resultaten zo positief zijn.”

De gemeente Bergen gaat in de toekomst op meer onderdelen van de dienstverlening een klanttevredenheidsonderzoek gebruiken.

Resultaten zichtbaar

In de ontvangstruimte van het gemeentehuis wordt er op een scherm een actueel overzicht getoond met:

•de score voor de balie; het algemene beeld zoals afspraak maken, ontvangstruimte en contact.

•de score voor het contact met de balie medewerker; de vriendelijkheid, deskundigheid, meedenken en snelheid.

Deze scores worden continu bijgewerkt. Met alle tips en tops gaan we waar het kan meteen aan de slag.